Entrevista amb Noelia Santana
Entrevista amb Noelia Santana, responsable de Qualitat d'ALEGRIA GROUP
El Compromís per a la Sostenibilitat Turística a les comarques de Barcelona Biosphere, és un programa on s'ofereix acompanyament a les entitats del sector turístic a fi d'alinear la seva gestió amb la sostenibilitat turística de la destinació. Des de quan estan adherits al programa els allotjaments d’ALEGRIA GROUP al Maresme i per què vau decidir apostar-hi?
Des d’ALEGRIA GROUP l'any 2021 prenem la decisió de fer un pas més endavant en les nostres polítiques de Sostenibilitat, per la qual cosa comencem a incloure els nostres establiments en la Certificació Biosphere. Des d’ALEGRIA GROUP i sobre la base de la nostra política sostenible apostem per la Certificació Biosphere amb la finalitat de generar un impacte positiu en múltiples aspectes dels nostres establiments, entre els quals són prioritaris per a nosaltres com seria benestar ambiental i social i l'eficiència operativa.
Quins allotjaments del vostre grup al Maresme gaudeixen de la certificació Biosphere Sustainable?
L’any 2022 vam aconseguir la certificació a l’ALEGRIA Caprici Verd, l’ALEGRIA Mar Mediterrania, l’ALEGRIA Maripins i el SANTA SUSANNA Chic! Apartments. El 2024 s’ha afegit l’ALEGRIA Cartago Nova i aquest any començarem a treballar amb l’ALEGRIA Florida Park.
Quin ha estat l'impacte de la certificació BIOSPHERE en les vostres operacions i en la percepció del vostre allotjament?
La Certificació Biosphere impacta significativament en diferents àrees. Consciència del medi natural: el nostre compromís sòlid amb pràctiques sostenibles en totes les àrees operatives dels nostres establiments. Diferenciació: ens distingeix com una destinació turística responsable i atractiu per als viatgers que valoren la sostenibilitat. Millora contínua: impulsant-nos i ens manté amb els estàndards internacionals de sostenibilitat.
Aquest programa busca promoure entre el sector pràctiques que minimitzin l'impacte ambiental de les activitats turístiques. Quines mesures heu pres per reduir el consum d'aigua i energia?
Reducció del consum d'aigua als nostres hotels, gràcies a la instal·lació d'airejadors en les aixetes de les habitacions i banys comuns. A més, a través de la informació facilitada al client i a la seva col·laboració, reduïm la freqüència de la rentada de les tovalloles de bany.
Considereu que les energies renovables són una alternativa viable en un allotjament? Heu considerat implementar-ne al vostre hotel?
Les energies renovables ofereixen una alternativa viable per als nostres establiments, ja que proporcionen una font d'energia més neta i respectuosa amb el medi natural, ens permet reduir costos a llarg termini i millorar el nostre posicionament en el mercat. Hem portat un projecte d'instal·lació de plaques solars en la majoria dels nostres hotels i oficines centrals, afavorint el consum i producció d'energia verda.
Creus que reciclar els residus és necessari? Quines accions heu dut a terme per a reduir la quantitat de residus i millorar el seu reciclatge?
Per descomptat que sí, reciclar residus és fonamental per a reduir l'impacte ambiental i promoure la sostenibilitat. Dins de les nostres accions podem destacar: introducció de productes biodegradables i reciclables, programes de formació i conscienciació, implementar cartellera informativa en zones del personal i més accions que anem implantant cada nova temporada.
En el vostre cas, quines són les mesures que esteu adoptant per combatre el malbaratament alimentari, especialment en el context dels bufets, en el vostre establiment? Quines iniciatives heu implementat per reduir la producció de residus?
Fomentem les racions individuals en els nostres bufets, per a evitar el desaprofitament alimentari. També hem eliminat en gran part les monodosis de salses o altres condiments, per a reduir la producció de residus d'un sol ús.
És important conèixer l’impacte ambiental de les nostres accions per a poder desenvolupar les mesures més adients que mitiguin els impactes negatius. Heu calculat la petjada de carboni del vostre establiment?
Aquest projecte el tenim en marxa aquesta temporada. El nostre compromís és poder realitzar el càlcul de l'impacte dels nostres establiments, per a poder implementar accions concretes per a reduir i mitigar aquest impacte en el medi natural. A més, estem auditant totes les instal·lacions dels nostres establiments aquesta temporada, que ens permetrà un pla d'accions a curt i mitjà termini.
Quines accions concretes heu implementat per reduir i mitigar l'impacte ambiental?
Aquestes són algunes de les accions que hem implantat als nostres hotels i oficines centrals:
- Eliminació de plàstics d'un sol ús als nostres hotels i oficines, substituint-los per alternatives de cristall, paper o envasos reciclables.
- Substitució de gentileses individuals de xampú i gel de dutxa per dispensadors recarregables en tota la cadena. A més, tots els nostres articles de bany estan fets de paper i plàstic reciclat, amb contingut lliure de parabens i no testat en animals.
- Instal·lació de plaques solars en la majoria dels nostres hotels i oficines.
- Reducció del consum d'aigua als nostres hotels, gràcies a la instal·lació d'airejadors en les aixetes de les habitacions i banys comuns.
- Fomentem les racions individuals en els nostres bufets, per a evitar el desaprofitament alimentari.
Aquest any estem implantant noves accions, que anirem comunicant a través de la web d'ALEGRIA GROUP.
La sostenibilitat turística no només influeix positivament en el medi ambient, també generen beneficis per a la societat. Esteu involucrats en iniciatives per a millorar la qualitat de vida dels habitants locals?
Des d’ALEGRIA GROUP prenem aquestes iniciatives com a base del nostre compromís amb la millora de la qualitat de vida dels habitants locals:
- Creació d'ocupació local: prioritzem la contractació de personal local. Oferim oportunitats de capacitació i desenvolupament professional per als habitants de la zona.
- Suport a l'economia local: Fomentar la contractació de proveïdors locals per a serveis de construcció, manteniment i matèria primera.
- Aquestes iniciatives no sols beneficien a les comunitats locals, sinó que generen un impacte positiu a llarg termini dels negocis en la indústria turística.
Un dels aspectes fonamentals del programa és establir vincles i sinergies entre les empreses del sector turístic de la comarca. Col·laboreu amb empreses, com restaurants, botigues o serveis turístics?
Sí. Des d’ALEGRIA GROUP col·laborem amb diferents empreses que ofereixen serveis en la zona d'acció dels nostres establiments: des de serveis de transport, lloguer de vehicles, serveis d'excursions guiades, etc.
També és essencial garantir la satisfacció dels propis treballadors. Quines accions i polítiques implementeu per assegurar que els vostres treballadors gaudeixin d'un ambient laboral positiu, saludable i promogui el desenvolupament professional?
Des del realitzem diferents accions, com seria Formacions de lideratge dels nostres responsables d'àrea i Direcció dels nostres establiments, apostem per la promoció interna de les nostres plantilles, plans d'igualtat, realitzem informes psicosocials als hotels de major envergadura. Davant la situació actual del mercat en el nostre sector és de vital importància aplicar constantment millores que permetin augmentar la satisfacció del nostre client intern.
Per què considereu que és important mantenir un clima laboral favorable pel bon funcionament de l'empresa?
Un bon clima laboral beneficia al nostre client intern, a través d'un impacte directe en el rendiment i productivitat dels nostres equips, permet retenir el talent, salut i benestar reduint els riscos en el qual en salut mental es refereix, si no a més beneficia el nivell de satisfacció del nostre client extern, convertint-se en un cercle virtuós.
Seguint en el factor social de la sostenibilitat, quines polítiques esteu adoptant per assegurar la inclusió i la diversitat a la vostra plantilla?
Comptem amb una política de contractació inclusiva evitant biaixos en els processos de selecció, oferim programes de capacitació i sensibilització en tots els nostres establiments, disposem amb Plans d'Igualtat, som especialment acurats en la comunicació a través un llenguatge inclusiu i no sexista.
Com l’ALEGRIA GROUP fomenta el desenvolupament local del territori dins del seu programa de sostenibilitat?
Fomentem el desenvolupament local del territori des d'un enfocament integral a través de la creació d'oportunitats d'ocupació local, dinamitzant econòmicament les zones on estem situats, promoció i conservació del Medi natural i la cultura local a més d'un rigorós compliment de la normativa actual vigent.
El turisme sostenible fomenta accions que generin un impacte positiu i posi en valor la cultura i el patrimoni local. Com protegiu i promoveu la cultura, les arts locals i el patrimoni des d’ALEGRIA GROUP?
Realitzem diferents accions entre les quals podem destacar: fem costat als artistes locals perquè delectin als nostres hostes, compartim esdeveniments significatius a nivell cultura amb els nostres hostes, apostem per la sensibilització dels nostres hostes a través d'una comunicació basada en el respecte i valoració de la diversitat cultural.
Com promoveu i destaqueu la gastronomia local als vostres hostes?
Intentem promoure la gastronomia local a través dels nostres bufets. Permetent als nostres hostes una experiència completa a diferents nivells, que li permeti enriquir la seva cultura gastronòmica. Pel que comptem amb rodes de menú inspirades en la cuina local, utilitzem en la mesura que sigui possible ingredients locals, realitzem esdeveniments gastronòmics temàtics com a menjars on oferim cuina de cada regió.
Quines inversions heu realitzat en tecnologies sostenibles per millorar l'eficiència energètica?
Hem invertit en diferents àrees: implantació d'instal·lacions fotovoltaiques en gairebé tots els establiments del grup a més de les oficines de serveis centrals, substitució de maquinària obsoleta, canvi d'instal·lacions d'aires condicionats, canvi de trens de rentada, canvi d'instal·lació de sistemes de calefacció, permetent-nos ser més eficients energèticament.
Fins ara ens hem referit a les accions de sostenibilitat internes de les vostres instal·lacions. Algunes contribueixen a la reducció de consum energètic, d'altres com reformes a l'hotel o l'adopció de tecnologia, representen inversions considerables. En quina mesura les iniciatives d'eficiència energètica han contribuït a l'estalvi de costos?
Evidentment, les iniciatives d'eficiència energètica a més de complir amb objectius ambientals, ens permet ser econòmicament més viables i sostenibles a llarg termini. Des de fa 3 anys, els nostres principals partners energètics als quals comprem energia verda exclusivament, com a part del nostre compromís amb la sostenibilitat, fins i tot produint-se un augment considerable, però l'assumim com a part de la nostra política actual.
Creus que els turistes valoren l'aposta dels hotels per la sostenibilitat i tenen en compte les iniciatives que, vosaltres, els establiments hotelers esteu duent a terme per reduir el consum d'energia i el malbaratament de recursos?
Hem anat adaptant-nos a les noves generacions de turistes i als seus requisits. Evidentment, els turistes que ens visiten cada vegada són més conscients del Medi Natural i més enllà de ser una moda o tendència, està sent un aspecte de vital importància a l'hora de decidir on allotjar-se.
Cada cop el client és més conscient dels valors i l'impacte ambiental dels allotjaments. És per això que és molt important disposar d'informació sobre les seves iniciatives sostenibles. Teniu una estratègia de comunicació per destacar els esforços sostenibles als vostres clients?
Sí, hem inclòs en la nostra web, com a mitjà de comunicació principal, un apartat específic dedicat a Sostenibilitat. A través d'aquest apartat informem de les accions que anem implantant a nivell d'organització.
Per acabar, el programa Compromís Biosphere té com a repte consolidar a través de plans de millora anuals el compromís i la relació de l'establiment amb la sostenibilitat turística. En quines àrees creieu necessari incidir més i quins són els vostres objectius a llarg termini en relació amb la sostenibilitat turística?
Per part nostra, existeixen diferents àrees que estem treballant a nivell intern el nostre objectiu és paper 0, per la qual cosa estem digitalitzant cada any diferents processos, que ens permeti aconseguir aquest objectiu. Un altre objectiu és eliminació de plàstics, per la qual cosa també cada any implantem noves polítiques en diferents àrees. Reducció del consum d'aigua implantant dispositius d'estalvi d'aigua, entre altres accions.
Després de la nostra entrevista amb la Noelia Santana, responsable de Qualitat d’ALEGRIA GROUP, és evident que l'establiment manté un compromís ferm amb la sostenibilitat turística. Mitjançant una àmplia gamma d'iniciatives entre les quals destaca la instal·lació de tecnologia i la substitució de materials no biodegradables, que fomenten el consum d'energies renovables i millora l'eficiència energètica.